W celu realizacji obowiązujących treści programowych nauczyciele wykorzystują różnorodne metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, czyli zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wszechstronny rozwój dziecka.
Do metod tych należą m.in.:
- pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA
- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
- metody związane z nauką czytania: Bogdanowicz, Cieszyńskiej, Domana
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- metoda oparta na tzw. nauczaniu „poza klasą”
- metoda aktywnego słuchania muzyki, w tym przede wszystkim klasycznej, wg Batii Strauss
- opowieści ruchowe
- gimnastykę ekspresyjną Rudolfa Labana
- relaksację
- techniki parateatralne, bajkoterapię
- metoda malowania dziesięcioma palcami wg R. F. Show
- metody z zastosowaniem programów komputerowych na tablicy multimedialnej
- zabawy paluszkowe